Assalamualaikum & Salam Sejahtera semua. Okay hari ini saya nak kongsikan mengenai keperluan pengambilan supplement. Wahh, mentang-mentang ko jual suppliment nak up la tu. Ehh…saya nak kongsikan tau kenapa perlunya kita ambil suppliment ini. Biasalah kan, apabila makanan tambahan perkataan atau perkataan suplemen yang disebut, agak jawapan yang diberi sama adalah ‘yeah, suppliment tapi tak perlu pun, saya makan sihat dan mendapatkan segala-galanya daripada makanan saya. Tapi cukup ke apa yang anda ambil itu?

perlukah-ambil-suppliment-dalam-pemakanan-seharian-kita

Secara jujur, saya tidak menyalahkan orang untuk berfikir dengan cara ini. Saya juga dulu sebegitu, pandang sebelah mata je kepentingan suppliment ini. Alhamdulillah, kesedaran ini mula timbul apabila selepas beberapa tahun bergelut dalam melalui hari-hari yang penuh pancaroba dimana keperluan memerlukan tenaga yang mantap, minda yang cergas serta pantas dan kesihatan yang berterusan membuatkan ia secara tidak langsung membuat saya mengambil keputusan untuk mengubah pemikiran saya.

Dari dulu kita selalu dimomokkan kena makan makanan yang segar, makanan yang penuh dengan nutrisi, ikut pola pemakanan dan kurangkan pengambilan makanan yang diproses. Tapi, tapi, tapiiii….perasan tak walaupun kita makan mengikut panduan yang diberikan, tapi hakikatnya apa yang kita makan itu sebenarnya tak cukup pun segala zat makanan yang diperlukan dalam badan kita.

confused

Tak percaya? Cuba korang tengok cara pemakanan korang (termasuk saya sendiri), selepas makan je tak sampai setengah jam dah mula lapar balik. Ada tak? Kalau korang nak tahu, badan kita ni dijadikan oleh Allah untuk membakar segala nutrisi dan bantu untuk serap kedalam tubuh badan kita. Bila dah bakar bahan makanan itu, secara tak langsung semua nutrisi akan diserap dalam tubuh badan kita, kalau tak cukup nutrisi dalam badan, itu yang menyebabkan otak memikirkan kita masih lapar, sedangkan hakikat sebenar otak nak bagi tahu : Oii, badan aku tak cukup nutrisi ni, bukan sebab lapar! Dalam badan kita perlukan kalori yang tinggi untuk mendapatkan nutrisi yang lengkap dari pemakanan kita.

Badan kita hampir tidak boleh menggunakan pembakaran makanan yang disediakan dan jika ia tidak mendapat nutrisi yang diperlukan untuk berfungsi, maka otak kita akan memberitahu kita untuk menjaga pemakanan – dan kenapa kadang-kadang anda boleh makan hidangan yang besar dan dalam setengah jam kemudian menjadi lapar lagi. Saka apa?? Sebenarnya badan kita tidak mengidamkan kalori, mereka perlukan lebih banyak nutrisi untuk membakat kalori dalam tubuh badan kita!

Jadinya, kalau korang dah melantak bagai nak rak, jangan ingat lepas tu lapar sebab perut lapar ya! Otak bagi signal oiii badan kau tak cukup nutrisi der! Haaa…ada paham? Lagi satu, walau macam mana pun korang makan selagi bahan makanan yang kita makan itu tidak 100% organic, jangan harap akan dapat 100% zat yang ada dalam makanan kita. Silap haribulan 45% pun tak sampai. Nak tahu kenapa?

Sumber Rujukan Google

Sumber Rujukan UCLA

 

Haa..mengikut kajian UCLA, nilai nutrisi di dalam pemakanan buah-buahan dan sayur-sayuran telah merosot sejak 100 ahun yang lalu. Apabila saya mula membaca dalam kajian dari UCLA ini, terbuka mata dan minda saya bagaimana perkara-perkara ini memang dah lama terjadi dalam industri pertanian kita amnya.

Menurut kajian : Pada tahun 1997 UCLA telah menjalankan kajian kesan zat besi dalam bayam. Ia telah membuat kesimpulan bahawa anda perlu makan 43 mangkuk bayam pada tahun 1997 kepada sama hanya 1 mangkuk pada tahun 1953! Bukan sahaja bayam kekurangan besi, tetapi mineral yang lain. Kajian UCLA menunjukkan: “Kandungan kalium Bayam jatuh sebanyak 53 peratus, fosforus sebanyak 70 peratus, besi sebanyak 60 peratus dan tembaga sebanyak 96 peratus.”

bagi racun tutup muka, dah besar sayur tu basuh bersih2 tak? pasti ada racun yang melekat

Sumber rujukan Google : Bagi racun tutup muka, dah besar sayur tu basuh bersih2 tak? pasti ada racun yang melekat

 

Haaa…ko rasa mampu nak makan 43 mangkuk bayam? Tu masa tahun 1997, zaman tu baru perkenalan racun perosak di kebun sayur selain pengenalan kepada kepenggunaan baja yang meniru zat-zat yang asas yang diperlukan, tapi nak dapat balik nutrisi yang dalam sayur pun susah nak capai keperluan 100%. Ini tak termasuk lagi sayur @ buah yang dipetik tapi tak matang lagi, buah-buahan yang bukan pada musimnya, simpanan dalam store secara lama, dan banyaklah lagilah terutamanya GMO product mmg membahayakan kesihatan kita. Belum lagi teknik hydroponic, yang menggunakan nutrisi tiruan dalam sistem pembajaannya. Fikir-fikirkanlah ya!

lengkap-ke-nutrisi-dalaman-kita-2

Perasan tak ibu-ibu mengandung sekarang terlalu banyak HB rendah lah, Low Blood pressure lah, padahal makan dah macam nak rak. Sebab inilah, makan memang makan, tapi tang nutrisi tu sampai ke tidak dalam tubuh badan kita? Anda fikir-fikirkanlah ya. Kebanyakan orang kita sedar akan kesan ini, akan tetapi sampai manakah kesedaran anda dalam menjaga kesihatan kita? Paling kurang pun ambillah multivitamin untuk melengkapkan makanan seharian kita. Suppliment membantu untuk menambah kekurangan apa yang kita makan, bukan makan suppliment sampai tak makan benda alah semua tu ya! Kufur nikmat namanya. Jadinya sebenarnya perlu tak suppliment ini? Fikir-fikrkan lah ya!

Untuk Shaklee, kalau uols rasa macam tak cukup je zat pemakanan tu baik lah ambil Vitalea – Multivitamin Shaklee ni tau. Dalam Vitalea ini dah cukup lengkap Vitamin dan mineral yang diperlukan didalam badan kita, bukan itu sahaja, fungsi Vitalea juga sangat membantu untuk meningkatkan tenaga dalam badan kita, Bila zat dalam badan cukup, baru la tak letih sana, tak letih sini. Kerana Vitalea membantu melengkapkan nutrisi sekali gus membantu pembakaran dalam badan kita unuk menukarkan kalori kepada tenaga.

vita-lea

Klick pada gambar untuk Membeli Online Vitalea menggunakan Debit @ Credit Card

 

Kalau ada apa2 pertanyaan boleh terus hubungi saya ya! Konsultasi khas untuk anda dari saya!

Pengedar Shaklee Aktif

 

Pembelian terus melalui HQ Shaklee

Beli online Vitamin Shaklee menggunakan Debit / Credit Card

 

 

Anda ingin mendaftar Sebagai Ahli Shaklee

Borang Daftar Ahli Shaklee

 

 

Mencari Pengedar Terdekat dengan Anda – Pengedar Shaklee di Malaysia

Pengedar Shaklee Aktif 2016