Seringkali kita dengar setiap kali berjumpa dengan sahabat lama pasti ada kedengaran sakit di sana, sakit disini.

Dahulu kala penyakit-penyakit kritikal yang kita dengar biasanya daripada mereka yang mempunyai gaya hidup yang tinggi.

Tapi pada zaman kini, tidak kira peringkat usia tidak kira muda ataupun yang masih kanak-kanak sudah kedengaran pelbagai masalah antaranya masalah buah pinggang, kencing manis.

Malahan baru-baru ini seorang lelaki yang berusia kurang dari 30-an diserang sakit jantung walaupun beliau seorang yang sangat cergas, tidak pernah tinggal bersukan malah seorang pekerja yang berdedikasi juga.

Mengapakah perkara yang sebegini terjadi? Saya mula bertanyakan kepada beberapa pakar dan saya juga pelajari sedikit informasi mengenai tubuh badan kita.

Mengikut pengalaman dan perkongsian sahabat doktor dan juga seorang pakar nutrisi, saya ingin berkongsikan

5 Punca Utama Tubuh Badan Kita Diserang Penyakit

  1. Faktor Persekitaran

  2. Kebersihan diri & kebersihan rumah

  3. Kurang mengadakan aktiviti riadah atau tidak bersenam

  4. Tidak mengawal stress @ tekanan

  5. Amalan PEMAKANAN

Dari 5 faktor tersebut suka saya tekankan adalah mengenai pemakanan. Sedarkah kita adakah pemakanan seharian kita cukup lengkap untuk tubuh badan kita?

Pernahkah kita terfikir tentang apa yang kita makan memudaratkan tubuh badan kita?

Tahukan anda tubuh badan kita mempunyai lebih 100 trillion sel di dalam tubuh badan kita?

Pernahkah sekali anda terfikir untuk memberikan makanan kepada mereka yang banyak berjasa dalam tubuh badan kita?

Apa yang biasa kita buat ialah

  • Ehh, teringin la nak kudap-kudap, mulut ni nak mengunyah je jom makan junk food
    • Erti kata lain, kita makan untuk gigi nak makan sebab gigi nak makan tapi perut juga yang masuk
  • Ehh, teringin la nak makan manis2, lidah ni terasa-terasa je nak makan manis. Jom makan kek
    • Erti kata lain, kita makan untuk lidah sebab nak rasa manis, tapi perut juga yang masuk
  • EHh, mengantuk laa, ada asam tak nak makan?
    • Erti kata lain, kita makan untuk mata yang mengantuk, kita makan yang tidak sihat dipilih untuk makan ke  perut juga yang masuk

 

Sebab itulah Rasulullah s.a.w pernah bersabda, penyakit datang daripada perut iaitu makanan yang dimakan. di mana Nabi s.a.w telah menyebutkan:

“Perut itu adalah rumah penyakit dan banyak makan itu punca segala penyakit” ( Hadis riwayat muslim)

Kita selalu teringin macam-macam, tapi perut yang menjadi mangsa punca pemakanan kita.

Biasanya kita akan berpuasa atau membuat detoks untuk memulihkan kembali sistem pencernaan tubuh badan kita.

Tapi pernahkah kita terfirki bahawa kita punya trillion sel di dalam tubuh badan kita yang memerlukan makanan yang secukupnya serta menyihatkan sel-sel badan kita.

Jom Sebelum saya pergi lebih lanjut mengenai sel, jom kita kenali bagaimanakah sel “bekerja” didalam tubuh badan kita.

Reference : Secrete World of DNA

Secara ringkasnya, didalam video ini menceritakan tentang struktur tubuh badan kita dan bagaimakah ianya berfungsi. Kita mempunyai pelbagai jenis sel dimana ianya mengandungi beratus trillion dalam usaha untuk menggerakkan tubuh badan kita.

Dan sel kita juga terpaksa melalui lebih daripada 500 quadrillion chemical reaction setiap saat untuk memastikan tubuh badan kita lebih sihat dan selamat.

Tahukah anda kita mempunyai sel yang membantu untuk melawan segala sel jahat dalam tubuh badan kita? Tugasnya ialah dia akan memakan sel-sel yang jahat supaya tidak merebak dan menyebar dengan lebih luas seperti akar-akar pokok deduit yang mematikan pokok?

Itulah analogi sekiranya kita langsung tak pernah ambil tahu tentang penjagaan sel tubuh badan kita. Yang kita tahu dan nampak tubuh badan kita, tapi Allah dah jadikan cantik sangat dengan trillion sel yang membantu kita dalam kita tak sedar.

Pernahkan kita terfikir setiap pemakanan yang kita ambi melebihi dose yang sepatutnya mempunyai punca utama tubuh badan kita tidak sihat?

Sel yang rosak merupakan punca utama tubuh badan kita sakit, daripada mana datangnya rosak. Cuba anda perhatikan adakah kita mengawal 5 Punca Utama Tubuh Badan Kita diserang penyakit tanpa kita sedari ianya bermula daripada sel badan yang rosak.

Sel badan yang rosak, dibiarkan tanpa dirawat sehingga tahap DNA chromosome adalah punca mengapa segala penyakit kronik ini terjadi. Tetapi yang paling penting adalah ikatan telemore supaya ikatan itu terbentuk dengan kukuh.

Apakah Telemore ini? Telemore merupakan ‘penutup’ (cap) di setiap penghujung rantaian DNA yg mengandungi kromosom itu tadi. Apa jadi kalau penutup ni rosak? Ibarat pen dakwat basah yg hilang penutupnya. Apa jadi? Keringlah dakwat kan? Apa jadi kalau hard disk komputer/laptop rosak? Hilanglah segala data & files yg disimpan kan? So, begitulah pentingnya Telomeres ni.

Jom kita saksikan pula bagaimana sel di dalam tubuh badan kita berfungsi sehingga peringkat telemore. Serta bagaimanakah kejadian kita atau anak yang dilahirkan sekiranya kita sendiri tidak menjaga sel yang sihat di dalam tubuh badan kita.

 

 

Setelah mengetahui pergerakan sel dalam tubuh badan kita barulah terfikr pernah tak aku reward tubuh badan aku yang sihat ini dengan makanan yang selengkapnya?

Pernah tak kita reward sel-sel dalam tubuh badan kita kerana bekerja keras untuk memastikan kita sihat?

dan Pernahkah kita terfikir untuk sel-sel tubuh badan kita, terima kasih kerana makan sel-sel yang jahat. Kalau kau tak makan mesti aku dah sakit teruk.

Tapi, tahukah anda sekiranya kita masih disumbat dengan perkara-perkara atau makanan yang tidak menyihatkan ia akan terjadi masalah sel gila.

Secara analoginya, Sel gila tidak bermaksud sel tu gila, tapi sampai satu tahap sel tersebut dah tidak kenal mana sel yang perlu aku biarkan dan mana sel yang perlu aku selamatkan.

Disebabkan terlalu banyak benda asing yang perlu dikerjakan. Sehingga dia lupa makan sel-sel yang rosak, dan inilah punca utama penyakit kronik dalam tubuh badan kita sehingga tiba-tiba dah tahap yang kritikal.

Saya akan sambung kembali, bagaimanakah caranya untuk menghindari supaya sel-sel dalam tubuh badan kita tidak gila dan bekerja dengan waras.

Jom kita tengok 4 punca utama bagaimana sel-sel ini boleh rosak dan apakah Shaklee lakukan untuk memastikan anda sentiasa sihat muda dan bertenaga.

 

%d bloggers like this: